Årets rosa band

I år är det trettonde året i rad som Cancerfonden håller igång sin Rosa Bandet-kampanj. Det hela går ut på att, under oktober, den internationella bröstcancermånaden, uppmärksamma, finansiera, och sprida kunskap kring cancerforskning och –prevention. Att just bröstcancer är fokus kring vilket insatserna riktas beror på att det är den i särklass vanligaste cancerformen bland kvinnor, med drygt 7800 drabbade i Sverige varje år.


80 % av de som drabbas överlever, och det är således för de kvarvarande 20 % som kampanjen primärt finns till. Liksom den mesta cancerforskning är även bröstcancerforskning långsiktig, och även om Rosa Bandet får stort medialt genomslag när kampanjen genomförs, är det tveksamt om vi får se resultaten på ett antal år.


Rosa Bandet har funnits som företeelse i Cancerfondens regi i tretton år, men det man kanske främst förknippar med det hela, det vill säga själva bandet, har blott sålts i tio år. Varje år sedan 2006 har en modeskapare, arkitekt, konstnär eller bara en allmänt mer eller mindre kreativ människa fått designa bandet, med djupa, pretentiösa tankar kring designen som de ödmjukt högtravande har fått presentera i samband med att bandet sålts.


Årets band är designat av Claesson Koivisto Rune Arkitektkontor, en hyfsat prisbelönt arkitekttrio som främst designar hus, men även möbler och annat krimskrams. Designen, som i år är en cirkel med en lite mindre cirkel mitt i, är enligt dem ”kanske den äldsta och tydligaste symbolen för liv och för kvinnlighet”. Vidare hävdar de att symbolen tolkas lika oberoende av språk och kultur, och på bandet ryms tjugo stycken av dessa uråldriga symboler; lika många som antalet kvinnor som drabbas av bröstcancer varje dag.


För att Cancerfonden ska kunna sätta på än mer etiskt och moraliskt höga hästar än de redan gör; i dagens samhälleliga diskurs finns det näppeligen något så behjärtansvärt som cancerforskning, är bandet tillverkat av återvunnen polyester från gamla PET-flaskor, som mals ner till flingor som pressas ihop till en polyesterfiber, som sedan, via klimatkompenserade transporter når en fabrik där personalen som tillverkar banden får lite mer betalt för att klara livhanken.


Således kan du köpa bandet utan några som helst etiska dilemman, i trygg förvissning om att dina pengar kommer till nytta.


Alexander Elg